Zo kan het ook...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Marcovski

New Member
Lid geworden
14 aug 2017
Berichten
4
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
56
Locatie
Den Bosch
Beste Medepiloten, Ik heb nu sinds enkele weken een mavick Pro. Vorige week maandag maakte ik mijn derde vlucht. Ik stond net buiten de bebouwde kom (Bij de Maaspoort Den Bosch) en was van plan om nog wat dingen te testen en wat calibraties uit te voeren op met name de gimball. Ik stond er amper 10 minuten en had net de auto take off uitgevoerd toen ik vanuit mijn ooghoek langzaam een politieauto achter mijn auto zag parkeren. Ik vroeg me af waar ze over zouden gaan zeuren en ging rustig door met mijn bezigheden tot ze naast me kwamen staan. De politie man en vrouw stonden naast me eerst even mee te kijken. en ik kreeg complimenten dat hij mooi stabiel in de lucht hing zonder dat ik iets hoefde te doen. Ze waren zeer onder de indruk van de techniek die de Mavick in huis heeft en ook van de zeer heldere beelden op mijn tablet. Nog steeds niet wetende waar het gesprek heen ging keken ze elkaar kort aan en zeiden me dat dat wellicht heel handig zou zijn op dat moment. Ze waren daar toevallig in verband met een onderzoek. Het bleek dat er twee bootjes verdekt opgesteld zouden liggen in een zijtak van de Maas, en aangezien het te voet moeiijk bereikbaar was zouden ze het wel eens vanuit de lucht willen zien. We stonden ongeveer 500 meter van de vermoedelijke plek af die ook nog eens omringd was door bomen. Vol goede moed ging ik die kant op terwijl de mannelijke helft van het tweetal ook te voet zo dichtbij mogelijk probeerde te komen. De agente bleef naast me staan en keek mee op mijn scherm. Waarempel zag ik de eerste boot liggen en probeerde zo dichtbij mogelijk te komen. Ik liet de Mavick zakken en was voor ons uit het zicht verdwenen. Voor mij "even wennen" want ik moest nu vertrouwen op mijn scherm en dat had ik nog niet eerder gedaan. Ik heb hem laten zakken tot twee meter boven het water en we konden de situatie goed bekijken. De agente gaf aanwijzingen door aan haar collega, die zagen we ook lopen. Uiteindelijk hebben ze de registratie van 1 van de twee bootjes kunnen ontdekken. Toen weer even omhoog, en 180 graden gedraaid. Aan de overkant, naast een omgevallen boom lag nog een kajuitbootje. maar ik kon niet echt veel dichterbij omdat de takken aan weerskanten wel erg dichtbij kwamen. De agente zei dat ik geen enkel risico moest nemen omdat ze het niet op hun geweten wilde hebben dat ik mijn equipment zou verspelen. Toen hebben ze voorgesteld om het vanaf de andere kant te proberen. Daar loopt een hoger gelegen weg langs en zou ik wellicht meer zicht hebben op het vliegen naar de betreffende hoek. Aparte ervaring om achter de politieauto aan te rijden over het fietspad (de weg en fietspad zijn daar gescheiden door een vangrail. Het tweede bootje kon ik goed in beeld krijgen maar er stond geen registratie op. het eerste bootje bleek gestolen te zijn. Ze hebben later die avond de brandweer opgelijnd die de bootjes daar heeft geborgen. Ik werd hartelijk bedankt voor de medewerking.

Uiteraard heb ik ook nog even gevraagd hoe ze over drones denken en of er veel klachten waren. De agent vertelde me dat dat heel erg mee valt en dat ze toch wel het idee hebben dat er over het algemeen gezond verstand wordt gebruikt. Gewoon niet laag over tuintjes heen vliegen want de klachten die ze krijgen zijn vaak van mensen die zich aangetast voelen in hun privacy,

Zo zie je maar dat het niet altijd is wat het lijkt als de politie aan komt rijden. Op deze manier kunnen de drones in NL voor de politie een handig hulpmiddel zijn.

Ik heb na het opstijgen wel opgenomen, ik weet alleen niet of ik het hier kan plaatsen vanwege de grootte. Echter was halverwege mijn SD card vol en daar baal ik wel een beetje van, een foto vanuit de lucht van de politiewagen was leuk geweest. Toch is dit uiteraard een geweldige ervaring geweest en tevens een mooie oefening, al denk ik er liever niet over na hoe het ook af had kunnen lopen.

M vr gr
Marco
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram en Alex in the Sky
Hoi Marco,

Dank voor het delen van je verhaal. In eerste instantie lijkt het inderdaad een positieve ervaring, maar toch heb ik er wat bedenkingen bij. Feitelijk hebben de agenten in kwestie jou aangezet tot het verrichten van strafbare feiten. Ik zal je vertellen waarom.

1. Ten eerste moet je als dronepiloot (recreatief of beroepsmatig) altijd je drone in het zicht houden, ofwel visual line of sight (VLOS) vliegen. Doordat je de Mavic moest laten zakken was daar geen sprake meer van, en ook de afstand (500 meter) is bij een Mavic te ver om de drone nog in het zicht te kunnen hebben.

2. Ten tweede was er door het inzetten van jouw drone voor speurwerk feitelijk sprake van beroepsmatig gebruik van je drone, en daar heb je de papieren niet voor. Als recreant mag je je drone niet voor professionele doeleinden inzetten, en daarvan was in dit geval tijdelijk wel sprake.

De vreemde situatie is dus dat je door de politie te helpen - hoe goedbedoeld ook van beide kanten - eigenlijk jezelf in de positie hebt gebracht dat je bekeurd had kunnen worden voor het overtreden van de regels voor het recreatief vliegen met drones. Sowieso vind ik het eerlijk gezegd niet kunnen dat de politie een recreatieve vlieger aanspoort om een drone aan te wenden voor politieonderzoek - dan moeten ze zelf maar investeren in drones en opleidingen. Dus alhoewel het verhaal een positief karakter heeft, klopt het toch niet helemaal.

Stel dat je drone uit de lucht was gevallen en iemand had verwond, dan had jij in de problemen gezeten. Het is misschien een heel theoretisch risico (zeker op de plek die je beschrijft), maar als er wat gebeurd was, dan had je verzekering jou niet gedekt. Ook de politie had dan een probleem gehad, want die hadden geen gebruik mogen maken van de diensten van een niet-gecertificeerde operator, hoe verleidelijk ook. Regels zijn regels, dat geldt voor ons burgers, maar ook voor de politie.

Ik ben benieuwd hoe anderen erover denken!
 
  • Leuk
Waarderingen: PaulieWaulie
Ook alle regels buiten beschouwing gelaten vind ik het nog een aardig gedurfde actie. Je drone buiten je eigen zicht laten zakken tot een paar meter boven het water, in de buurt van bomen. Wat als door die bomen je GPS-ontvangst (ik ga er even vanuit dat je op GPS-mode vloog) wat onnauwkeuriger wordt? De kans dat je drone gaat 'zoeken' is aanwezig. Zo dicht bij begroeiing is een tak dan zo geraakt, en plons, daar gaat ie. Zie hem dan maar weer eens terug te krijgen, over reparatie(kosten) nog maar niet gesproken.
Neemt niet weg dat ik mijn petje af neem omdat je je een goed burger hebt betoond
 
  • Leuk
Waarderingen: Buckmavic
De inhoud van Wiebe's reactie is precies waarom ik nog niet gereageerd had. Ik vond dat ik nog even moest broeien op hoe e.e.a. te verwoorden. Ik denk dat Wiebe dat heel goed gedaan heeft.
Ik vind het verder ook een mooi en boeiend avontuur en ik denk dat ik precies hetzelfde gereageerd zou hebben, behalve dan misschien het uit het zicht vliegen, vertrouwend op alleen wat je op je scherm ziet. Uit mijn ervaring in de (bemande) vliegerij weet ik dat je "situational awareness" dan zeer beperkt is. Je "ziet" niet wat er naast en achter je gebeurt, terwijl dat vaak nog belangrijker is dan wat er direct voor je gebeurt. Dus daar ben ik altijd wel een beetje angstig voor. Maar ja, dat ben ik; misschien wel te voorzichtig.
Wel jammer dat je niet alle opnames op de SD kaart kwijt kon. Toch maar een grotere kopen, dan, zodat je volledige vliegtijd van één accu er op past. Heb je meerdere accus, dan ook meerdere SD-kaartjes, natuurlijk...
 
Als dronepiloot én politieambtenaar (België) stel ik mij hier ook héél wat vragen bij. Het lijkt me geen probleem dat de politie hulp vraagt aan burgers bij het uitvoeren van haar onderzoek. Volgende zaken lijken me daarbij cruciaal: de burger mag niet in gevaar worden gebracht en niet worden aangespoord tot het voeren van gevaarlijke of illegale handelingen.
Indien je de politiemensen daar op had gewezen dan hadden ze daar wellicht alle begrip voor (hoop ik toch).

In België is het zo dat, wanneer je opdrachten voor de overheid (politie) uitvoert, je niet meer onder de (strenge) vigerende wetgeving valt (KB. 10 april 2016) en je drone op dat moment als een 'staatsluchtvaartuig' beschouwd wordt. Maar of 'werken' in opdracht voor de politie zomaar geïmproviseerd kan gebeuren is maar zeer de vraag.

Anderzijds kan je het politieambtenaren niet kwalijk nemen dat zij niet (goed) op de hoogte zijn van de wetgeving omtrent drones. De politie moet van alle markten thuis zijn, maar perfect alle wetgeving bijhouden is voor de doorsnee politieman onbegonnen werk (zéker in België!). Bovendien zijn er tal van andere prioriteiten. Politiemensen zullen dan ook meestal slechts optreden bij acuut gevaar door drones (nabij vliegveld bvb) of na klachten van buurtbewoners.

Ikzelf zou, als burger, de politie slechts geholpen hebben na schriftelijke vraag of bij levensbedreigende situaties (bvb: opsporen van een pas verdwenen kind in de nabijheid van een vijver of spoorweg)
Voor alle andere opdrachten kan de politie beroep doen op eigen drone-piloten van de federale politie (zal men in Nederland ook wel hebben).
 
  • Leuk
Waarderingen: PaulieWaulie
Ikzelf zou, als burger, de politie slechts geholpen hebben na schriftelijke vraag of bij levensbedreigende situaties (bvb: opsporen van een pas verdwenen kind in de nabijheid van een vijver of spoorweg)

Ja, dat is wel een goede ja: 'nood breekt wet'. Maar in alle andere gevallen zou de politie gewoon de voorschriften voor het zakelijk vliegen met drones in de gaten moeten houden. En het klopt inderdaad dat lang niet alle agenten op de hoogte zijn van de regelgeving, maar dat is weer een ander vraagstuk.
 
Toen ik het las, kwam ook gelijk in me op, dit kan niet. Ik sluit me dan ook volledig aan bij het relaas van Wiebe.
Marco, zie het niet als verwijt naar jou. Je hebt je best gedaan om de politiemensen te helpen. Compliment.
 
Beste Medepiloten, Ik heb nu sinds enkele weken een mavick Pro. Vorige week maandag maakte ik mijn derde vlucht. Ik stond net buiten de bebouwde kom (Bij de Maaspoort Den Bosch) en was van plan om nog wat dingen te testen en wat calibraties uit te voeren op met name de gimball. Ik stond er amper 10 minuten en had net de auto take off uitgevoerd toen ik vanuit mijn ooghoek langzaam een politieauto achter mijn auto zag parkeren. Ik vroeg me af waar ze over zouden gaan zeuren en ging rustig door met mijn bezigheden tot ze naast me kwamen staan. De politie man en vrouw stonden naast me eerst even mee te kijken. en ik kreeg complimenten dat hij mooi stabiel in de lucht hing zonder dat ik iets hoefde te doen. Ze waren zeer onder de indruk van de techniek die de Mavick in huis heeft en ook van de zeer heldere beelden op mijn tablet. Nog steeds niet wetende waar het gesprek heen ging keken ze elkaar kort aan en zeiden me dat dat wellicht heel handig zou zijn op dat moment. Ze waren daar toevallig in verband met een onderzoek. Het bleek dat er twee bootjes verdekt opgesteld zouden liggen in een zijtak van de Maas, en aangezien het te voet moeiijk bereikbaar was zouden ze het wel eens vanuit de lucht willen zien. We stonden ongeveer 500 meter van de vermoedelijke plek af die ook nog eens omringd was door bomen. Vol goede moed ging ik die kant op terwijl de mannelijke helft van het tweetal ook te voet zo dichtbij mogelijk probeerde te komen. De agente bleef naast me staan en keek mee op mijn scherm. Waarempel zag ik de eerste boot liggen en probeerde zo dichtbij mogelijk te komen. Ik liet de Mavick zakken en was voor ons uit het zicht verdwenen. Voor mij "even wennen" want ik moest nu vertrouwen op mijn scherm en dat had ik nog niet eerder gedaan. Ik heb hem laten zakken tot twee meter boven het water en we konden de situatie goed bekijken. De agente gaf aanwijzingen door aan haar collega, die zagen we ook lopen. Uiteindelijk hebben ze de registratie van 1 van de twee bootjes kunnen ontdekken. Toen weer even omhoog, en 180 graden gedraaid. Aan de overkant, naast een omgevallen boom lag nog een kajuitbootje. maar ik kon niet echt veel dichterbij omdat de takken aan weerskanten wel erg dichtbij kwamen. De agente zei dat ik geen enkel risico moest nemen omdat ze het niet op hun geweten wilde hebben dat ik mijn equipment zou verspelen. Toen hebben ze voorgesteld om het vanaf de andere kant te proberen. Daar loopt een hoger gelegen weg langs en zou ik wellicht meer zicht hebben op het vliegen naar de betreffende hoek. Aparte ervaring om achter de politieauto aan te rijden over het fietspad (de weg en fietspad zijn daar gescheiden door een vangrail. Het tweede bootje kon ik goed in beeld krijgen maar er stond geen registratie op. het eerste bootje bleek gestolen te zijn. Ze hebben later die avond de brandweer opgelijnd die de bootjes daar heeft geborgen. Ik werd hartelijk bedankt voor de medewerking.

Uiteraard heb ik ook nog even gevraagd hoe ze over drones denken en of er veel klachten waren. De agent vertelde me dat dat heel erg mee valt en dat ze toch wel het idee hebben dat er over het algemeen gezond verstand wordt gebruikt. Gewoon niet laag over tuintjes heen vliegen want de klachten die ze krijgen zijn vaak van mensen die zich aangetast voelen in hun privacy,

Zo zie je maar dat het niet altijd is wat het lijkt als de politie aan komt rijden. Op deze manier kunnen de drones in NL voor de politie een handig hulpmiddel zijn.

Ik heb na het opstijgen wel opgenomen, ik weet alleen niet of ik het hier kan plaatsen vanwege de grootte. Echter was halverwege mijn SD card vol en daar baal ik wel een beetje van, een foto vanuit de lucht van de politiewagen was leuk geweest. Toch is dit uiteraard een geweldige ervaring geweest en tevens een mooie oefening, al denk ik er liever niet over na hoe het ook af had kunnen lopen.

M vr gr
Marco
Leuk verhaal Marco en naar mijn idee heb je heel beheerst en nauwkeurig gevlogen. En dat alles pro deo en nog wel voor de politie!
Chapeau!
 
Als dronepiloot én politieambtenaar (België) stel ik mij hier ook héél wat vragen bij. Het lijkt me geen probleem dat de politie hulp vraagt aan burgers bij het uitvoeren van haar onderzoek.
Twee vragen:
Als een agent (hij is te voet) voor een achtervolging vraagt mijn fiets aan hem af te staan, ben ik dat verplicht?
Als een agent mij vraagt met mijn drone te assisteren, ben ik dat verplicht?
 
Hallo allemaal, bedankt voor de reaktie, in welke hoedanigheid dan ook. Ten eerste zou ik tegen Wiebe willen zeggen: De agenten in kwestie hebben uitdrukkelijk gezegd dat ik niets "to the limit" moest pushen en mijn equipment zeker niet in gevaar moest brengen want dat wilden ze niet op hun geweten hebben. Ook heb ik nog een opmerking gemaakt dat je normaalgesproken "in the line of sight" moet blijven. Ze reageerden daar verder niet echt op en het kwam er op neer dat ze het heel belangerijk vonden dat ik mijn spullen heel zou houden. Bovendien is het zo dat we naar een andere locatie zijn gegaan omdat ik het voor mezelf niet meer verantwoord vond om nog dichterbij te komen. Van gevaar voor derden was in het geheel geen sprake omdat het een moeilijk begaanbaar terrein was waar op dat moment geen sterveling was. Het is trouwens niet op dat moment aan mij om in te schatten of, en zo ja hoe groot de gevaren kunnen zijn voor de omgeving maar dat is aan de politie zelf, en dat is volgens mij wat greenwave hierboven al aangaf.

Over punt twee in Wiebe's reaktie zou ik het volgende willen zeggen: Op het moment dat de politie aan je vraagt of je hun terzijde wilt staan met je drone, je auto of je fiets of whatever, dan gebruik je je spullen niet beroepsmatig maar voldoe je op dat moment aan je verwachtingen binnen het kader van je burgerplicht. (Als burger heb je zelfs aanhoudingsbevoegdheid in bepaalde gevallen). Ook ben ik achter ze aan gereden op het fietspad. Normaal natuurlijk streng verbonden maar aangezien ze me vroegen om ze te volgen heb ik op dat moment ontheffing. Ook het gevaar daarvan is hun volledige verantwoording. Het hier genoemde feit dat je totaal niet verzekerd bent acht ik te betwisten aangezien ze zelf vragen of ik ze behulpzaam wil zijn.

het enige waar ik spijt van heb is dat ik in de consternatie geen knappe video/foto's heb kunnen nemen vanuit de lucht. Het enige tastbare wat ik heb is een filmpje op mijn facebook account wat ik op dat moment live heb opgenomen op het moment dat ik achter de politiewagen aan reed naar de tweede locatie. En ja, ik heb inmiddels maar een 256Gb Micro SD gekocht die geformateerd en wel in mijn Mavic zit. (Goed voor bijna 10 uur 4K film of 12.000 foto's.) :D

Tot slot voor de mensen die mijn handelen ter discussie stellen: Voor mij was dit een ervaring die je niet gauw meer vergeet. het is zo'n beetje het leukste wat je als drone piloot zou kunnen overkomen en ik had het niet willen missen. En zeg nou zelf: zouden er echt hier mensen zijn die dit geweigerd zouden hebben? ik geloof daar zelf helemaal niets van. natuurlijk is het leuk om met allerlei morele bezwaren te komen tot de dag dat de politie je om zoiets vraagt.
 
  • Leuk
Waarderingen: PaulieWaulie
Ow ja, bij deze nog even een screen shot van het filmpje op Facebook. Capture.JPG
 
Tot slot voor de mensen die mijn handelen ter discussie stellen
Laat duidelijk zijn, dat ik jouw handelen absoluut niet ter discussie heb willen stellen.
Ik vind dat je je burger "plicht" uitstekend hebt vervuld. Nogmaals : prima gedaan !
Je leest namelijk de laatste tijd helaas steeds meer berichten van mensen die de politie aanvallen en met stenen gooien.
Eerlijk gezegd, denk ik, dat als het mij zou overkomen, ik het uiteindelijk ook zou doen.
Wel, nadat ik eerst goed aangegeven zou hebben, wat wel/niet zou mogen, hetgeen jij dus ook hebt gedaan.

Blijft nog wel steeds overeind staan, dat dit een hele interessante casus is.
 
Het is van achter een toetsenbord ook heel gemakkelijk om allemaal aan te geven wat wel en niet mag. Als je, zoals jij, onverwacht in zo'n situatie terecht komt moet je het maar zien te handelen. Ik vind, net als JH54, dat je het prima hebt gedaan.

Ik vraag me ook af wanneer een agent je vraagt/vordert te assisteren met je drone of dat verplicht is. Als een agent je fiets vordert, ben je dat volgens mij ook verplicht.
 
?..wanneer een agent je vraagt/vordert te assisteren...
Het verschil tussen vragen en vorderen is precies die verplichting. En de daarbij behorende shift in verantwoordelijkheid.

Verder inderdaad zoals ik hierboven al zei: ik zou het ook zo gedaan hebben. Al was het alleen maar uit respect / beleefdheid / hulpvaardigheid. Ik zou - denk ik - iets eerder aangegeven hebben dat mijn grens bereikt was, maar dat is inderdaad vanaf achter een toetsenbord geredeneerd (ik ben van nature risico-mijdend ingesteld, misschien wel tè)




In theorie komt de praktijk overeen met de theorie