Zoek mijn Phantom (gps-tracker)

Hein Janssen

New Member
Lid geworden
10 sep 2016
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
83
Locatie
Brunssum
Hallo Jeroen, ben op zoek naar een apparaatje "zoek mijn Phantom (4) " zodat ik hem terug kan vinden bij een Fly-away en waar kan ik zoiets kopen?
met vriendelijke groet.
Hein Janssen
 
Hallo Jeroen, ben op zoek naar een apparaatje "zoek mijn Phantom (4) " zodat ik hem terug kan vinden bij een Fly-away en waar kan ik zoiets kopen?
met vriendelijke groet.
Hein Janssen

Ik ken een aantal opties:
  • Als je een Flytrex 3G Live onder een Phantom 1, 2 of 3 of Inspire of A2 monteert dan wordt de GPS positie via GSM doorgegeven zolang de flytrex stroom krijgt van de stroombron (de Phantom batterij?). Werkt prima i.g.v. fly-aways. Flytrex is niet echter compatibel met de Phantom-4
  • Ik heb wel eens een lightweight bluetooth pet finder gemonteerd. Die werkt in een straal van 122 meter tussen jou en een verloren drone. Je hoeft het batterijtje in de zender maar eens per half jaar te vervangen.
  • Er zijn GPS trackers die -indien ze een SMS ontvangen- de GPS locatie van de tracker terugsturen. Nadeel: deze vreten batterijen en moet je vaak opladen. Ze sturen ook alleen als je er om vraagt. In gebieden waar slechte GSM ontvangst is (of waar roaming kosten hoog zijn) is dit ook niet ideaal.
Het enige wat goed werkt bij een landing in het water is de flytrex (je kan op www.flytrex.com zien waar de drone is gaan zwemmen). De andere apparaatjes doen het niet meer onder water.

Na jaren van geklooi ben ik uiteindelijk bij de pet finder gebleven. Het extra gewicht, GSM kaartjes die niet willen roamen en het gedoe met batterijen zorgt dat de nadelen van de andere GPS/GSM alternatieven voor mij groter waren dan de vermeende voordelen. Als mijn drone er van tussen gaat, dan kijk ik in de GO-App. Ik heb ook ingesteld dat de drone na 2.500 meter ver automatisch weer terug naar huis komt (ook als er geen contact meer is). Als RTH niet werkt ga ik met mijn auto naar de laatste drone positie en blijf ga dan in de buurt rond cruisen totdat de bluetooth pet finder begint te piepen. Daarna heb je de drone (of liever: de pet-tracker) snel terug gevonden.

Een andere die akelig goed werkt: Plak een Dog Tag op de drone. Je kan de drone dan welliswaar niet zelf vinden, de drone komt echter wel een keer naar beneden en wordt geheid door iemand gevonden. Tip: zet op de dog-tag "Bel me op 06-....... als je mij vindt, je krijgt 300 Euro beloning"
 
  • Leuk
Waarderingen: Hein Janssen
Hoi Jeroen,
Jij hebt vast wel heel goede ogen, dat jij je drone op 2,5 km afstand nog kan zien ?

Als ik zelf stil sta heb ik die 2.5 km natuurlijk niet nodig (VLOS is vaak niet meer dan een paar honderd meter en binnenkort mag ik i.h.k.v. ROC-Light ook niet verder meer vliegen dan 100 meter vanaf mezelf). Ik sta echter niet altijd stil terwijl ik vlieg. Ik verwacht ook binnenkort wat meer van Follow-me en meer van dat moois gebruik te gaan maken en dan heb ik liever niet dat de drone na 2.5 km besluit dat hij te ver weg van huis is.

Mijn eerste Phantom-2 drone is in 2014 verdronken, hij is niet ouder geworden dan 19 vluchten. Ik was vanaf een bootje opgestegen en was een kwartiertje om de boot aan het cirkelen geweest terwijl we lekker aan het varen waren. De Home positie was waar de drone was opgestegen, bootje ging met een snelheid van ongeveer 6-8 km/uur, de afstand tussen drone en opstijgplek was na 15 minuten dus ongeveer 1,5 km. Net voordat ik wou gaan landen besloot ik om nog een laatste shot vanaf 250 meter hoogte (dat mocht toen nog) te maken. De extra hoogte plus de horizontale afstand was zodanig ver dat de drone besloot dat hij te ver van huis was. De drone probeerde zelfstandig weer terug naar de landingsplek te gaan en daar was ik niet meer. Tegen de tijd dat ik begreep wat er gebeurde heb ik RTH uitgezet en probeerde ik de drone weer met het handje bij de boot uit te laten komen. Dat was nog best lastig, omdat mijn Phantom 2 destijds niet meer dan 800 meter bereik had tussen de boompjes door en dat RTH alsnog een paar keer gestart werd omdat drone en RC elkaar even niet meer zagen. Batterij was na al dat heen en weer vliegen al snel leeg. De drone besloot bij 10% een emergency landing te doen en is ergens tussen mij en de opstijg plek in geland. Je raad het vast al: Drone 1.0 met GoPro Hero Black, SD kaartje, Gimbal en FPV zender, heb ik nooit meer gezien. Schade: 2.500 Euro, incl. BTW.

Deze ezel stoot zich zelden twee maal aan dezelfde steen: Met een max afstand van 2.5 km tussne mij en drone kan ik vrolijk fluitend een hele Inspire-1 batterij leeg vliegen terwijl ik achter een sloepje aan vlieg. En ja, ik weet ondertussen ook dat je de RTH ook tijdelijk kan uitzetten/aanpassen en sommige drones houden -als je dat instelt- ook rekening met de GPS positie van de iPAD om te bepalen of "de baas" nog wel in de buurt is. Ik wil echter niet in een situatie terechtkomen dat ik iets ben vergeten in te stellen en dat mijn drone er dan toch stiekem weer vandoor gaat.
 
Ik heb de bovenstaande posts naar discussie algemeen verplaatst daar het totaal niet over DJI Firmware ging :)